Edison var en digital tidskrift (ISSN 1402-4411) mellan åren 1995-1999 med inriktning på naturvetenskap och teknik och var tänkt som ett didaktiskt inspirationsmedel för skolor, barn och lärare redan 1995 då mycket lite innehåll på Internet var pedagogiskt. Edison blev stilbildande för många projekt framöver och var på sin tid ett av Sveriges främsta IT-pedagogiska projekt. I nära samarbete med forskare över hela landet vid universitet och högskolor garanterade Edison en hög vetenskaplig och didaktisk nivå. |
En broschyr för Edison kunde se ut så här (1995): NATURVETENSKAP OCH TEKNIK Edison- en vetenskaplig, digital tidskrift för barn och ungdomar Edison - ett digitalt inspirationsmedel I dagens skola är det nödvändigt att datorer används på ett positivt och naturligt sätt i undervisningen. Edison är tänkt att främja elevers och lärares användande av informationsteknologi och innehålla stimulerande kunskap i ämnena naturvetenskap och teknik. Tidskriften bör närmast ses som ett inspirationsmedel och fungerar som ett komplement till befintligt undervisningsmaterial. Innehållet i Edison har barnens egna funderingar som utgångspunkt, och tillvaratar deras intressen för ämnena i fråga. Ett stort nätverk av forskare och experter samarbetar med oss för att kunna garantera en vetenskaplig bas för de frågor, svar och formuleringar som lyfts fram i tidskriften. Den digitala tidskriften utkommer en gång per månad och förmedlas via Internet. Vi vill genom Edison ge IT ett "mänskligt", välbekant och användarvänligt ansikte genom att låta det påminna om en tidskrift dit man kan vända sig för att få svar på sina funderingar. Begreppet digital tidskrift ligger närmast tillhands att använda, men begreppet multimediaprogram är också användbart med tanke på att tidskriften även kommer ges ut och utvecklas på CD-ROM. Framtiden börjar idag Det har under senare år framkommit att samhällets efterfrågan på människor som är utbildade inom ämnesområdena Syftet med vår digitala tidskrift Vi vill med detta didaktiska hjälpmedel skapa ett gott inspirationsmedel för undervisning inom NO/teknik. Vi ser som våra Tidskriftens profil Idén med Edison är att utgå från barnens egna funderingar och perspektiv och att aktivt söka kontakt med läsarna, d.v.s. vara interaktiv. Tidskriftens interaktivitet utgörs dels av att läsarna skickar in frågor som besvaras av kompetenta personer och dels utför experiment och uppdrag samt uppmanas att skriva till redaktionen och berätta hur de gått tillväga. En annan sida av interaktiviteten är att Edison utges en gång per månad och detta innebär att innehållet hela tiden kan anpassas efter läsarnas aktuella önskemål. Edison har ett innehåll som utmanar elevernas föreställningar om naturvetenskapliga begrepp och processer vilket skapar så kallade kognitiva konflikter som främjar inlärningen. Barnen Genom att tidskriften är skolanknuten gör vi den tillgänglig även för de barn som inte har tillgång till dator i hemmet. Exempelvis kommer Edison att innehålla - vetenskapliga artiklar, skrivna på ett sådant sätt att barn ska kunna Vad vill vi uppnå? Att fler barn upplever NO och teknik som spännande och lustfyllt. Vi hoppas även att lärarnas undervisning inspireras av Tekniska förutsättningar Edison är en digital tidskrift vilket innebär att den både produceras, distribueras och läses på dator. Edison görs dels i ett Edison utvecklas ständigt Under hösten 95 och våren 96 kommer Edison att bedrivas i projektform i samarbete med HLK och Stiftelsehögskolan i Jönköping.Denna tid bör ses som en utvecklingsperiod, en startsträcka för Edison. En Internetversion av numret som visades på NOT-mässan i augusti hittar du på Internet fram till januari, då vi utger första provnumret av Edison. Under våren kommer sedan ytterligare fyra provnummer att utges. Provnumren är till för att vi i samarbete med användarna ska kunna utveckla produkten. Därför kommer de nummer som utges under våren också att vara gratis. Vi bedriver även ett omfattande arbete med att söka efter lämpliga databaser där läsarna kan hitta intressant och stimulerande information. I augusti har vi en bas med ca. 100 länkar som uppdateras och utökas kontinuerligt. Vi arbetar också nära med ett antal pilotskolor. Samarbeten Edison samarbetar med Högskolan i Jönköping och Skolverket. Vi har tack vare deras Råd till dig som ska använda Edison Vägar ut i världen... Edison är ett läromedia och inget vanligt läromedel. Den innehåller förutom den digitala tidskriften även en databas med mer än hundra länkar ut i världen. Databasen hittar du via Skoldatanätet eller via vår Internetadress. Basen uppdateras och utvecklas kontinuerligt. Vår grundläggande pedagogiska tanke med läromediat Edison är att utgå från elevernas funderingar. På så vis tillvaratas elevernas nyfikenhet och intresse. Att tänka på - Edisons profil ligger helt i linje med den nya läroplanen för grundskolan (Lpo94). Den hjälper eleverna att själva söka och tillgodose sig den kunskap som kan behövas. Lärarrollen blir i det här fallet mer lik en handledarroll där läraren kan rycka in och vägleda elevens eget kunskapssökande, i den mån det behövs. Man bör således låta eleverna så långt det är möjligt att själva läsa, intressera sig och aktivt inhämta ny kunskap. Lärarens roll blir då att stödja och entusiasmera eleverna. Detta kan ske bl a genom att använda den nya informationsteknologin i klassrummet. - Texterna bör inte ses som något eleverna måste lära sig utantill. Tanken är att texterna istället ska stimulera intresset för no/teknik. Innehållet gör inte anspråk på att ge svar på alla frågor som eleverna har utan har som syfte att visa vad no/teknik är samt vara en utgångspunkt för undervisningen. Det viktigaste är ju inte att man läser texten utan vad man gör med den. - Frågeställningarna i anslutning till texterna är bara förslag på vad läsaren kan gå vidare med efter textläsningen. Frågorna är därför ingen kontroll av att läsaren läst och förstått texten. Tanken är att - Använd gärna vår databas på Internet som ett komplement till Edison. Tidskriften fungerar också bra tillsammans med andra läromedel. I samband med Edison har du dessutom möjligheten att integrera bibliotek, Internet, lokala experter och närmiljön m.m. i din undervisning. Om du dessutom tillsammans med dina elever utnyttjar Newsgrupperna på Internet har ni tillgång till experter från hela världen. - Ingen elev är den andra lik, alla har de olika behov. Edison ger dig en möjlighet att individualisera din undervisning Detta kan du bl.a. göra om dina elever ges möjlighet att välja vilka avsnitt som de vill läsa. Vad tycker dina elever om Edison? Pröva och se. Skriv gärna till oss och berätta hur Edison kan bli bättre. Vår önskan är att tidskriften ska utvecklas tillsammans med Er och eleverna! Lycka till önskar Edisonredaktionen! Vi som arbetar med Edison är: Leif Andersson, redaktör/ekonomi/art director Terese Isaksson, redaktör/art director Valdi Ivancic, vd/chefsredaktör Jimmy Jaldemark, redaktör Adress: Högskolan i Jönköping Internetadress: |